fa-IR

رابین؛ ارائه متفاوت صنایع‌دستی

۴۲.۴۳MB مصاحبه با سعید عباسی‌بنی موسس استارت‌آپ «رابین آوا»

رابین در سال ۱۳۹۵ با همراه شدن تعدادی از متخصصان هنر و صنایع‌دستی، بازاریابی و نرم‌افزار تاسیس شد. این گروه سعی دارد تا در زمینه تجارت صنایع‌دستی کاری نو انجام دهد. ارائه متفاوت صنایع‌دستی با استفاده از بسته‌بندی مخصوص، تهیه محتوای علمی و عرضه محصولات با قیمتی مناسب از اهداف رابین هستند. برندسازی برای هنرمندان حوزه صنایع‌دستی که همراه با معرفی و تبلیغات برای آن‌هاست از دیگر فعالیت‌های رابین است.


https://www.robinava.com 

https://telegram.me/robinava 

https://www.instagram.com/robinava.art 

ایدۀ اولیه رابین چگونه شکل گرفت؟
اینکه چه شد رابین به وجود آمد داستان کوتاهی دارد. من دانش‌آموختۀ صنایع‌دستی ‌هستم، ۳ سال پیش که با پدر و مادرم به اصفهان رفته بودیم، ناگهان پدر و مادرم در شلوغی گم شدند، بعد از  گذشت چند دقیقه آن‌ها را که پیدا کردم متوجه شدم یک سینیِ فلزی خریده‌اند، در آن زمان کار من قلم‌زنی بود، آن سینی اصالتاً هندی بود یعنی صنایع‌دستی ‌ایرانی نبود. برای خرید آن سینی پدر و مادر من ۴-۵ برار قیمت واقعی محصول، پول پرداخت کرده بودند، این موضوع برای من بسیار سنگین و ناراحت‌کننده بود که چرا این اتفاق باید بی‌افتد؟ چرا نباید یک مرجعی وجود داشته باشد؟ برای پدر و مادر من و هم‌سن‌‌وسال‌های آن‌ها که از اینترنت استفاده نمی‌کنند طبیعی است همچین اتفاقی بی‌افتد ولی هم‌سن‌وسال‌های من و کسانی که سر رشته زیادی از هنر ندارند دوست دارند اطلاعاتی در این زمینه داشته باشند.
بعد از آن قضیه دوست داشتم یک وب‌سایت و فضایی وجود داشته باشد که بتوانیم این آثار را معرفی کنیم و تاریخچه آن‌ها را بنویسیم، این موضوع باعث شکل‌گیری رابین شد.

چه تغییراتی در ایدۀ اولیۀ رابین ایجاد کردید و این تغییرات را چگونه متوجه شدید؟
در فضای استارت‌آپی موضوع جالبی که وجود دارد این است که استارت‌آپ یک موجود ارگانیک است یعنی وقتی حرکت می‌کند، خودش، خودش را باز تعریف و باز طراحی می‌کند. داستانی که راجع به شروع رابین گفتم یک جرقه بود که در نهایت شاید در بزرگی داستانی که به آن رسیدیم محو شد. در ابتدا تصمیم ما این بود که یک وب‌سایتی داشته باشیم که محصولات را معرفی می‌کند و آگاهی می‌بخشد ولی در نهایت دیدیم در کنار کاری که انجام می‌دهیم می‌توانیم مشکلات دیگری  از جمله بسته‌بندی و عکاسی حرفه‌ای را در صنایع‌دستی ‌برطرف کنیم. در کنار این‌ها محتوای جالبی بود که برای معرفی، تولید می‌شد، ما جز اولین وب‌سایت‌هایی بودیم که وارد تولید محتوای علمی در زمینۀ صنایع‌دستی ‌شد. چون این محصولات به فرهنگ، هنر و تاریخ یک ملت ارتباط دارد، ناخودآگاه مردم به سمت این محصولات کشش دارند و چه بهتر که ما اطلاعات درستی را به دست مردم برسانیم.

با همین دلایل رابین شروع به کار کرد ولی تمام این تغییرات را به مرور متوجه شدیم مثلا از بازخوردهایی که می‌گرفتیم یا محصولاتی که به دستمان می‌رسید و کیفیت محصول را چگونه باید مشخص کنیم، همۀ این موارد به مرور زمان اتفاق ‌افتاد و ما از آن استفاده می‌کردیم.

سیاست خاصی برای محتوای رابین دارید؟
رابین استارت‌آپ کوچکی از لحاظ تعداد نفراتی که در آن کار می‌کنند است. انجام کارها بخش‌بندی شده است و هر بخش مستقل از هم عمل می‌کند، بخش محتوا هم نیز مستقل است که درنهایت در شکل رابین ارائه داده می‌شوند. هدف کلی رابین این است که محتوای استانداری را تولید کند. سعی ما تولید محتوا براساس اصولِ استاندارد، برای محصولاتی که قِدمت چندین هزار ساله دارند، باشد. شعار رابین «نگاهی نو به نمایی کهن» است. سعی کردیم شعارمان نشان دهد که ما چه فعالیتی می‌کنیم. 

 اولین کاربران رابین را چگونه جذب کردید؟
قبل از اینکه به صورت عملی سایت راه‌اندازی شود در فضاهای مجازی شروع به معرفی خودمان کردیم.

 تعدادی کار آماده کردیم البته به این صورت بزرگ و گسترده نبود، سعی کردیم بازخورد بگیریم و مشخص کنیم مشتریان هدفِ ما در چه رده سنی هستند. براساس نتایج به دست آمده، تعدادی طرح و گرافیک‌هایی را آماده کردیم که مرتبط با مخاطبین هدف بود تا آن‌ها را جذب کند. سعی کردیم در فضای مجازی یعنی قبل از اینکه وب‌سایت رابین‌آوا بالا بیاید و برند آن شناخته شود مخاطب را آماده کنیم.

متوجه شدیم اسطوره‌شناسی و شاهنامه فاکتورهای بسیار مفیدی هستند و مردم علاقه زیادی به آن‌ها دارند.
کانالی را در تلگرام راه‌اندازی کردیم. شروع به تولید محتوا در مورد شاهنامه شد که در کنار آن عکس‌های گرافیکی خاصی را منتشر کردیم، عکس‌هایی که تاکنون در جایی از جمله در فضای وب ارائه نشده بودند، صفحات شاهنامه‌های مختلف که نگاره‌های جالبی داشتند ولی در ایران نبودند که ما بتوانیم آن‌ها را پیدا کنیم، اما در نهایت توانستیم عکس‌های باکیفیتی را پیدا کنیم و از آن طریق مخاطب را ترغیب کنیم تا منتظر وب‌سایت ما باشند..

چه فاکتورهایی برای مجموعههای مشهور بیان میکنید که آن‌ها حاضر میشوند با شما همکاری کنند؟
تا کنون با کسانی که مذاکره کرده‌ایم چندین سال از ما جلوتر بوده‌اند، کسانی که در این حوزه کار می‌کنند تنها تیم و ایده را می‌بینند و اصلاً با این که چه شکلی و چه تیپی هستید کاری ندارند، آن‌ها فقط به این نگاه می‌کنند که شما یک تیم هستید یا نه؟ اگر  تیم خوبی باشید و ایده شما جدید باشد، به نظرم این باعث می‌شود اعتماد سرمایه‌گذار یا کسی که قرار است به شما در رشد و پیشرفت کمک کند جلب شود.

سرمایۀ اولیۀ رابین چگونه شکل گرفت و چگونه آن را حفظ کردید؟
قبل از شکل‌گیری رابین، نزدیک دو سال روی بیزینس‌پلن (طرح کسب‌وکار) کار کردیم. چون همچین کسب‌و‌کاری وجود نداشت برای ما شروعش سخت بود، می‌توانستیم بی‌گُدار به آب بزنیم و ریسک کنیم ولی ریسکِ بدون پشتوانه‌ای می‌شد، به همین دلیل صبر و برنامه‌ریزی کردیم تا ببینیم چه اتفاقی قرار است بی‌افتد. سعی کردیم طرح کسب‌وکاری که می‌نویسیم واقعی باشد و آن‌را منطقی به سرمایه‌گذار یا هر کسی که قرار بود آن‌را ببیند ارائه دهیم.

بسیاری از دوستان می‌گویند برای شروع به یک میلیارد سرمایه اولیه نیاز داریم، ولی من فکر می‌کنم همیشه راه دیگر و ساده‌تری وجود دارد که ممکن است ما به آن فکر نکرده باشیم یا ممکن است جلوی راه ما نیامده باشد.

فکر می‌کنم می‌توانیم با سرمایه کمی شروع کنیم، کمی سختی بکشیم، از راحتی کم کنیم و به کار اضافه کنیم تا آن چرخ بچرخد که در نهایت به درآمد می‌رسد.

بحث مالی یک طرف داستان است. طرح کسب‌وکاری که منطقی و شفاف باشد کمک می‌کند که ما بدانیم چه می‌خواهیم، این باعث می‌شود اگر پولی وارد مجموعه می‌شود آن پول هدر نرود.

چه موضوعی باعث میشود تا شما وقت و انرژی خود را صرف این کار کنید؟
در حال حاضر با تعدادی روستایی همکاری می‌کنیم، آن‌ها به دلیل اینکه عکس کارهایشان در اینترنت منتشر می‌شود بسیار خوشحال می‌شوند.

من با آیدی خودم در یکی از کانال‌های تلگرامی روستاییان عضو بودم که کلاً ۶۰ نفر عضو داشت، و آن‌ها نمی‌دانستند که من عضو آن کانال هستم. اسکرین‌شات‌هایی را  می‌فرستادند که عکس کارهایشان روی وب‌سایت است و خوشحالند، آن لحظه خوشحال بودن آن‌ها برای من بسیار جالب بود، اینکه من کاری را می‌کنم که مفید است.

من اگر در رشته هنر تحصیل کردم صرفاً در یک گوشه ناراحت ننشستم بابت اینکه هنر خوانده‌ام و آخرش هم کاری نیست، اینکه حس خوبِ مفید واقع شدن را دارم برای من بسیار جالب است و ترغیب می‌کند که جلوتر برویم و چالش من را تحت تاثیر قرار می‌دهد که می‌توانم چنین کاری را انجام دهم و چرا کسی قبل از من این کار را انجام نداده است؟

  • 0
    ۱