fa-IR

یونش؛ یک دستیار آموزشی (LMS)

۳۱.۰۴MB محمدحسین امیری بنیان‌گذار و مدیر مسئول استارت‌آپ یونش

یونش یک دستیار آموزشی (LMS) است که به مدرسان این امکان را می‌دهد تا فعالیت‌های کلاسی زمان‌بر خود را بصورت آنلاین مدیریت کنند و فقط روی تدریس تمرکز داشته باشند.


https://unesh.com 

 

خودتان را معرفی کنید؟
محمدحسین امیری، بنیان‌گذار و مدیر مسئول استارت‌آپ یونش هستم

ایده اولیه یونش چگونه شکل گرفت؟
همه داستان از یک استارت‌آپ‌ویکند شروع شد. من و دو نفر از بنیان‌گذاران مشغول تحصیل و درگیر تدریس در آموزشگاه‌‌های مختلف بودیم. متوجه شدیم که در نظام آموزشی و نظام یادگیری دانشجویان ضعف وجود دارد، از همین‌جا جرقۀ اولیه زده شد. در رویداد استارت‌آپ‌ویکند کرج شرکت کردیم، تشکیل تیم دادیدم و ایده اصلی شکل گرفت و شروع به کار کردیم.

پروسۀ تحقیقاتی این کار چقدر زمان برد و از چه افرادی بازخورد می‌گرفتید؟
بعد از شکل‌گیری ایده، حدود دو ماه‌و‌نیم تحقیقات بازار انجام شد تا بازار را بشناسیم و اوضاع را بررسی کنیم که چه کسی در این کار، رهبر و پیشرو است و چه مشکلاتی وجود دارد. با استادان دانشگاه، مدرسان و معلم‌‌ها در رابطه با این که چه مشکلاتی دارند مصاحبه‌‌ کردیم و به نتایجی دست یافتیم، سپس بازارهای خارجی را مورد بررسی قرار دادیم که آیا همچین کاری را کرده‌اند، چگونه وارد بازار شده‌اند؟ روند پیشرفت آنها چگونه بوده است و درنهایت بعد از اتمام تحقیقات وارد بازار شدیم.

بین نسخه اولیه و نسخه‌ای که الان در بازار وجود دارد چه تفاوتی است؟ چه بازخوردی از مشتریان باعث ایجاد این تغییرات شد؟
نسخه اولیه صرفا یک MVP بود که تنها یک صفحۀ اصلی و لاگین داشت در ابتدا و به سرعت این را بالا آوردیم سپس شروع به جذب کاربر کردیم که متوجه خواسته مشتریان شویم. کار که جلوتر می‌رفت شروع به تغییر کردیم، امکانات متنوعی به آن اضافه شد و به مرور زمان کاری که انجام می‌دادیم کاملتر شد،  در غیر اینصورت نسخۀ اولیه بسیار ساده بود.

یونش چه ویژگی‌‌های خلاقانه‌‌ای برای جذب کاربر و استفاده از سرویس و خدمات خود دارد؟
مهم‌ترین کاری که یونش انجام می‌دهد راحت‌تر کردن کارها برای اساتید، معلمان مدرسه، و مدیرهای موسسۀ آموزشی است. یونش فرآیندهای تدریس را بهتر کرده و به بهبود یادگیری دانشجو کمک می‌کند. سرویس یونش امکاناتی مانند ارسال تمرین به صورت زمان‌دار دارد، یعنی اساتید می‌توانند زمان‌بندی برای تمرین تعریف کنند، می‌‌توانند محتوای آموزشی مانند ویدئو، محتوا و مقاله را برای دانشجویان به اشتراک بگذارند و دانشجویان می‌‌‌توانند با اساتید خود تعامل داشته باشند و سوالات خود را بپرسند، استاد یا سایر دانش‌‌‌آموزان پاسخ دهند.
از سوی دیگر مشکلی که ما متوجه آن شدیم این است که اساتید یا حتی موسسه‌ها نمی‌‌توانند به دانشجویانشان اطلاع‌‌رسانی کنند. از طریق سرویس یونش این کار به راحتی انجام می‌‌شود. برای مثال اساتید کلاسی که برگزار نخواهد شد را اعلام می‌کنند، یادآوری روز‌هایی که امتحان دارند را نیز به اطلاع دانشجویان می‌رسانند، تمام این فرآیندها مانند دستیار آموزشی می‌‌ماند که درنهایت هم کار استاد راحت‌‌تر و هم یادگیری دانشجو بهتر می‌شود.

اولین مشتریان خود را چگونه پیداکردید؟ و چه سیاست‌‌هایی برای تبلیغات دارید؟
در ابتدای کار سرمایه‌ای نداشتیم اما از طریق شبکه‌های ارتباطی و دوستانی که داشتیم کار  خود را به آن‌ها معرفی کردم. در رویدادهای مختلفی شرکت کردیم، رویداد هفتگی همفکر هم کمکی بود برای معرفی خود به دیگران.
از همان ابتدای کار CEO را جدی گرفتیم تا در گوگل بالا بیاییم. در حال حاضر برای جذب مشتری به صورت حضوری هم فعالیت می‌کنیم، در حال حاضر هدف ما مدارس، دبیرستان‌های غیردولتی تهران و موسسات آموزش زبان تهران است، یعنی مدارس یا موسسات آموزشی تهران را لیست کرده‌ایم تماس می‌گیریم و به صورت حضوری مراجعه کرده و کارمان را توضیح می‌دهیم و با آنها همکاری می‌کنیم.

تیم شما چگونه شکل گرفت و اعضای تیم چه فعالیت‌‌هایی انجام می‌‌دهند؟
مهمترین سرمایه تیم است. تیم پنج نفره هستیم که با هم کار می‌‌کنیم، بنیانگذار اصلی ۳ نفر بود، من، فرشاد حسن‌‌زاده و مهسا جنتی‌‌زاده که از قبل باهم آشنایی‌‌ داشتیم، در استارت‌آپ‌ویکند شناخت بیشتری پیدا کردیم و شروع به کار کردیم و کار را جلو بردیم. حدود ۸ ماه سه نفر بودیم و همۀ مسائل فنی و بازاریابی را خودمان می‌‌توانستیم پوشش دهیم. یک مقدار که جلوتر آمدیم احساس کردیم باید سرعت‌‌مان را بیشتر کنیم. نیروی جدید به تیم خود اضافه کردیم، خانم یاسمین یلدایی بازاریابی یونش را انجام می‌دهد.

نیروی جدید را از طریق سایت جابینجا که آگهی کرده بودیم بعد از مصاحبه جذب کردیم. کمی که جلوتر آمدیم نیاز بود که کار با سرعت بیشتری از نظر تکنیکالی پیش رود، آقای حسن پزشک به عنوان توسعه دهنده به تیم ما اضافه شد که ایشان هم از طریق سایت جابینجا جذب تیم یونش شد. مصاحبه‌های زیادی انجام دادیم تا فرد مناسبی که استعداد بالایی دارد را استخدام کنیم.

سرمایه اولیه خود را چگونه فراهم کردید؟ جای دیگری هم مشغول به کار هستید؟
زمانی که برای یونش شروع به کار کردیم از شغل‌‌هایمان استعفاء دادیم. در شرکت‌های خوبی مشغول به کار بودیم. حتی من دانشجوی ترم آخر بودم و آن را هم کنسل کردم.
تمام تمرکزمان را روی این کار گذاشتیم ، در ابتدا سرمایه‌‌ای نداشتیم و با سرمایه خود سعی کردیم هزینه‌ها را پوشش دهیم، شش تا هفت ماه به این شکل با خرج‌های کم و سرمایه خودمان کار را پیش بردیم تا وارد شتاب‌دهنده آواتک شدیم و در حال حاضر از  سرمایۀ ۲۵ میلیونی آواتک استفاده می‌‌‌کنیم.

 تاکنون توانسته‌اید سرمایه‌‌‌گذار جذب کنید؟

فعلاً آواتک.

بعد از راه‌اندازی استارت‌آپ ذهنیت و تصورات شما نسبت به دنیای کسب‌وکارهای نوپا تا چه اندازه عوض شده است؟ اگر  به عقب بازگردید دوست دارید روی چه مهارت‌هایی کار کنید؟تصوراتم بسیار متفاوت بود. کار بسیار سخت‌‌‌تر از  آن چیزی است که از بیرون دیده می‌شود، نیاز به صبر و پشتکار زیادی هست تا واقعاً به یک نتیجه خوب برسیم. اگر برگردم به عقب سعی می‌‌کنم بیشتر به مسائل بازاریابی و فروش اهمیت دهم. ما خیلی تکنیکالی بودیم اما وقتی آمدیم بازار متوجه شدیم که محصول وجود دارد ولی باید روی فروش کار کرد