fa-IR

چارق، مرجع آنلاین دست‌سازه‌های ایرانی

۲۳.۱۴MB مصاحبه با نادیا محسن پور بنیان‌گذار وب‌‌‌سایت چارق

در چارق، مرجع آنلاین صنایع‌دستی ایران ، زیباترین دست‌سازه‌های ایرانی را بخرید، بفروشید و نحوه ساخت آن‌ها را بیاموزید.

- حمایت از هنر ایرانی و هنرمندان ایرانی

- گسترش صنایع‌دستی ایرانی به تمام دنیا

- تلفیق هنر سنتی و اصیل ایران‌زمین با هنر مدرن هنرمندان جوان ایرانی

- آموزش هنرهای دستی در راستای ایجاد کارآفرینی

از مهم‌ترین اهداف چارق است.

http://www.charogh.com 

https://www.instagram.com/charogh_com 

https://telegram.me/charoghchannel 

خودتان را معرفی کنید.

«نادیا محسن پور» بنیان‌گذار وب‌‌‌سایت چارق هستم.

 

ایده اولیه چارق از کجا شروع شد؟

دو سال پیش از طریق یک فن‌‌‌پیج فیس‌‌‌بوک شروع شد. سال‌هاست کار تذهیب و طراحی جواهرسازی انجام می‌‌‌دهم و با توجه به علاقه و سابقه‌‌‌ای که در رابطه با کارهای هنری داشتم به‌جز رشته خودم که آی‌‌‌تی بود، این کار را برحسب علاقه و میل شخصی انجام می‌‌‌دادم؛ تصمیم گرفتم صفحه‌‌‌‌‌‌ای در فیس‌‌‌بوک داشته باشم و آموزش‌‌‌هایی در رابطه با دست‌سازهای هنری بگذارم. این فن‌‌‌پیج ساخته شد و ظرف چند ماه مورد استقبال خوبی قرار گرفت و بالای K۱۰۰ رسید. بعدازآن پیغام‌‌‌هایی برای من آمد که افرادی که این هنرها را انجام می‌‌‌دهند، نیاز به معرفی دارند، به همین خاطر تصمیم گرفتم وب‌‌‌‌‌‌سایتی را بر این اساس بنا کنم. نام وب‌‌‌سایت چارق انتخاب شد. علت این نام‌گذاری این بود که چارق اولین پاپوشه ایرانیان در قدیم بود که نوعی کفش چرمی است و در زنجان تولید می‌شده و از اولین دست‌سازهای ایرانیان به شمار می‌رفت.

 

چرا سایت؟ چرا همان روند را ادامه ندادید؟

چون بعدازآنکه فن‌‌‌پیج بالا آمد و مورد استقبال قرار گرفت، فیس‌‌‌بوک فیلتر شد.

پس از گذشت زمان، چه تغییراتی در سایت ایجاد کردید؟

وب‌‌‌سایت اولیه خیلی ابتدایی بود، رنگ و لعابی داشت که همه آن را دوست داشتند ولی از لحاظ کالا خیلی محدودتر بود؛ از لحاظ هنرمند و تولیدکننده هم خیلی محدودتر بود ولی از همان بازخورد گرفتیم و این کار را ادامه دادیم.

 

مشخصاً سایت شما چه سرویس خلاقانه‌‌‌ای داشت که کاربران ترغیب شوند از آن خرید کنند؟

ما سه هدف را از همان ابتدا برای چارق در نظر گرفتیم. کسانی بودند که علاقه داشتند فقط آموزش کارها را ببینند ما در چارق بخش آموزش داریم. کسانی هستند که به این کارها علاقه دارند و صرفاً دوست دارند این کالاها را داشته باشند و برای همین بخش خرید را برای علاقه‌مندان گذاشتیم. بخش دیگری در این پروسه پیش آمد که الان در وب‌‌‌سایت افزوده شده است. ما تمامی کارها را با برند خود آن تولیدکننده به فروش می-گذاریم یعنی هر خریدار می‌‌‌تواند با تولیدکننده و هنرمند آشنا شود، روند کاری‌‌‌اش در سایت است و تمامی مشخصات آن هنرمند وجود دارد.

 

سیاست خاصی در سایر شبکه‌‌‌های اجتماعی دارید؟

الان بیشترین فعالیت ما در اینستاگرام است ولی بیشتر تمرکزمان این است که از طریق وب این کار را انجام بدهیم.

چرا اینستاگرام را انتخاب کردید؟

چون بیشتر ارتباط ما با مخاطب از طریق عکس است و چون اینستاگرام هم روی این قضیه می‌گردد، فکر کردیم استقبال از این قضیه بیشتر باشد و با توجه به استقبالی هم که از سوی کاربران داشتیم فکر می‌کنم در اینستاگرام بهتر می‌‌‌توانند با ما ارتباط داشته باشند.

 

در تیم شما چند نفر هستند؟

در حال حاضر ۴ نفر هستیم، بنیان‌گذار من هستم و ۳ نفر همکار داریم، دو نفر توسعه‌دهنده هستند و کار کدنویسی را انجام می‌‌‌دهند. وب‌سایت ما که براساس پی‌‌‌اچ‌‌‌پی است، یک نفر آن را ساپورت می‌‌‌کند و یک نفر توسعه‌دهنده داریم که روی سی‌‌‌ام‌‌‌اس مجنتو (Magento) کار می‌‌‌کند.

 

آن‌ها حقوق می‌‌‌گیرند؟

بله. ما چون در حال سوئیچ روی سی‌‌‌ام‌‌‌اس مجنتو هستیم، خانمی در بحث وارد کردن داده‌ها و عکاسی همکار ما هستند.

 

سرمایه اولیه چارق را چگونه تامین کردید؟ و چگونه این سرمایه را حفظ می‌‌‌کنید؟

ما بعدازاینکه چارق شروع به کار کرد و به جایی رسید، وارد پروسه شتاب‌‌‌دهی شدیم و شتاب‌‌‌‌‌‌دهنده تک پذیرای ما شد. حمایت‌‌‌هایی در آنجا انجام شد و بعدازآن هم توانستیم سرمایه جذب کنیم که الان با ندایارانه شراکت می‌‌‌کنیم.

 

تصور شما الان نسبت به استارت‌آپ نسبت به قبل چه تغییری کرده است؟

به نظرم دلیل عمده‌‌‌ای که خیلی از استارت‌آپ‌ها در این قضیه شکست می‌‌‌خورند، این است که خیلی فانتزی فکر می‌‌‌کنند. به نظرم باید مقداری دیدِ منطقی‌‌‌تر و واقع‌گرا نسبت به بازار داشته باشند، چون وقتی وارد بازار می‌‌‌شوند مشکلات و سختی‌‌‌هایی وجود دارد که پیش‌‌‌بینی آن را نمی‌‌‌کردند به همین خاطر باید واقع‌گرا وارد شوند.

 

اگر برگردید عقب‌روی چه مهارتی بیشتر کار می‌‌‌کنید؟

بیشتر بر مهارت بازاریابی تمرکز می‌کنم.