fa-IR

دیدئو، موتور جستجوگر هوشمند ویدئوها

۵۶.۰۳MB مصاحبه محمود کریمیان هم‌موسس استارت‌آپ دیدئو

دیدئو یک موتور جستجوگر ویدئو است که از طریق آن می‌توان به محتوای منابع بزرگ ویدئویی مثل یوتیوب دسترسی پیدا کرد.

در این موتور، از سرویس هوش مصنوعی هم کمک گرفته شده که می‌تواند بلافاصله محتوای ویدئو را با سیاست‌های ایران تطبیق دهد و چنانچه محتوای ویدئو با سیاست‌های کشور مطابقت نداشت، از پخش آن خودداری کند. این موتور جست‌وجوگر همچنین، امکان اشتراک‌گذاری ویدئوها را در شبکه‌های مجازی فراهم می‌کند.

 

https://www.dideo.ir 

https://telegram.me/dideoblog 

 

خودتان را معرفی کنید.

«محمود کریمیان» از تیم دیدئو و در حال حاضر دانشجوی دکترای هوش مصنوعی دانشگاه شریف هستم. ما یک تیم ۷ نفره داریم که آقای محمد فرزانه­پور و من هم‌موسس تیم هستیم.

ایده اولیه دیدئو چگونه شکل گرفت؟

دیدئو از یک دغدغه شخصی شکل گرفت؛ موردی که ما با آن مشکل داشتیم. یکی از مشکلاتی که در کشور داریم این است که تعداد ویدیوهای زیادی در اینترنت وجود دارد که واقعاً مشکل خاصی ندارند، اکثرشان هم در سایت­های معروف مثل یوتیوب و دیلی­موشن هستند که به خاطر مشکلاتی که در بخشی از محتوای آنها وجود دارد، کل آن سایت­ها فیلتر شده است درحالی که افرادی مانند ما که دنبال یادگیری هستند از محتواهای خیلی خوبی که در اینترنت وجود دارد استفاده کنند. ما گفتیم چرا برنامه‌ای طراحی نکنیم که هر کسی دنبال ویدیوی خوب باشد بتواند جستجو کند و ویدیو را ببیند. ایده اولیه دیدئو از اینجا شکل گرفت و خیلی راحت هر کسی بتواند در سایت ما جست‌وجو کند نتایج یوتیوب را نشان می­دهد.

چه آیتم­هایی را براساس بازخوردهایی که در ابتدای کار زمانی که دیدئو را را­ه­اندازی کردید، تغییر دادید و چه آیتم­هایی به آن اضافه کردید؟

از دو جهت می­توانم به این سوال پاسخ بدهم، یکی از جهت فنی و یکی از جهت ایده کلی که پیش می­رفتیم. ایده کلی این‌گونه بود که در مراحل اولیه تصمیم می­گرفتیم به صورت لیست سفید کار کنیم یا لیست سیاه، یعنی ما همه ویدیوها را بیاوریم بخشی از آنها را نشان ندهیم یا اینکه برعکس کار کنیم، بخشی از ویدیوهای خوب را جدا کنیم و به صورت لیست سفید کار کنیم که این یک چالش اولیه ما بود؛ شاید سال اول به‌طور کلی درگیر این ایده بودیم. از جنبه فنی تعدادی از فریم­ورک­ها را آزمایش کردیم، یعنی نسخه اول دیدئو را ببینید کاملاً با نسخه کنونی متفاوت است، برنامه‌هایی را استفاده کردیم که فهمیدیم به درد کار ما نمی­خورند و همه آنها را تغییر دادیم و از فریم­ورک­های جدید استفاده کردیم.

سیاست شما برای جذب کاربران چیست؟

از دو جهت می­توانم به این سوال پاسخ بدهم؛ اول این‌که با توجه به جامعه هدفی که ما درنظر می­گیریم این نوع جذب مخاطب متفاوت است، اگر جامعه هدف ما کسانی هستند که واقعاً دنبال ویدیو هستند، در مکان‌هایی که این افراد هستند، این کار را انجام دهیم مثلاً مهمترین جایی که وجود دارد دانشگاه­ها است؛ افرادی در دانشگاه­ها هستند که دنبال یادگیری و ویدیوهای خوب هستند، بنابراین در دانشگاه به صورت محلی شروع کردیم و در مرحله بعد به صورت عمومی­تر ویدیو را تبلیغ کردیم.

مرحله دوم جامعه هدفی هستند که کلاً در اینترنت ویدیو می­بینند یعنی لزوماً نیاز نیست با جست‌وجو به ویدیو برسند. کاری که می­کنیم این است که دنبال مواردی بگردیم که در گوگل جست‌وجو می‌شوند، بنابراین به جای اینکه کاربرها در سایت جست‌وجو کنند، ببینیم کاربرها کجا هستند. معمولاً کاربرها در ایران کانال‌ها یا وب‌سایت­های خاصی دارند، به همین دلیل در مرحله اول کارمان سعی کردیم ویدیوهایمان در جاهایی که کاربران هستند پخش شود و کاربران آنجا ویدیوها ببینند. در واقع جامعه هدف ما ادمین­های تلگرام و کسانی که در فضای تلگرامی فعالیت می­کنند، بودند؛ از طرف دیگر کسانی که صاحبان وب‌سایت هستند و می­خواهند در وب­سایت­شان ویدیو بگذارند. با توجه به مدل کسب‌وکاری که طراحی کردیم از پخش ویدیوها در وب­سایت­شان منتفع هم می­شوند و می­توانند کسب درآمد کنند.

افراد تیم را از کجا پیدا کردید؟

یکی از دغدغه­های اصلی ما تشکیل و نگهداری تیم بود و این قضیه در همه استارت‌آپ‌ها وجود دارد. ابتدا با آقای فرزانه­پور دو نفره شروع کردیم و حدود ۷، ۸ ماه دو نفره بودیم. با توجه به ایده­هایی که مطرح می­شد، روندی که پیش رفتیم و نیازهایی که پیدا کردیم، افرادی به ما افزوده شدند. مثلا بخش سرویس تشخیص محتوا را باید شروع می‌کردیم، با چندین نفر از دوستانم در دانشگاه شریف صحبت کردم و یکی از آنها به ما اضافه شد و کمک کرد، برنامه اولیه خوبی به دست آوردیم و چند ماه روی آن کار کردیم. پس از آن حس کردیم باید وارد فضای کسب‌وکار شویم و افرادی در زمینه توسعه به ما کمک کردند، وارد حوزه کسب‌وکار که شدیم، دانش ما بالا نبود و موارد زیادی در این مدت یاد گرفتیم و افرادی که در حوزه­های کسب‌وکار فعالیت کردند به ما اضافه شدند، افرادی که در حوزه‌های مارکتینگ هستند. تیم ما به آهستگی شکل گرفت و الان یک تیم ۷ نفره هستیم که در مرکز رشد دانشگاه شریف فعالیت می­کنیم.

سرمایه اولیه را چگونه به دست آورید و این سرمایه را چگونه در ماه­های بعدی حفظ کردید؟ آیا جایی مشغول به کار هستید؟

شروع کار ما از کارآفرینی دانشگاه شریف بود و بعد از آن مرحله وارد شتاب­دهنده شریف شدیم که هزینه­ای به ما تزریق کرد تا مدتی از آن استفاده می­کردیم. سعی کردیم در این مدت دیدئو را راه بیندازیم که خودش بتواند هزینه­های خودش را تامین کند. الان در مراحل اولیه هزینه و درآمد هستیم و امیدواریم بهتر هم بشود. با این فرآیندی که پیش می­رود به نظر مسیر خوبی را پیدا کرده است.

قبل از اینکه وارد این ایده شوید تصوراتی داشتید و الان تصورات دیگری دارید، چقدر تصورات شما تفاوت کرده است؟ و اگر  به عقب بازگردید بیشتر دوست دارید روی چه مهارت­هایی کار کنید؟

سوال خوبی است، من قبل از اینکه این استارت‌آپ را آغاز کنم، دو سه استارت‌آپ دیگر کار می­کردم و دو سه تجربه شکست داشتم. قبل از آن هم در شرکت­های مختلف کار می­کردم و تجربه­های خیلی خوبی در این مدت کسب کردم. نزدیک دو سال است که روی دیدئو کار می­کنیم و واقعاً فکر می­کنم به دلیل اینکه ایده­اش کاربردی است و افراد به آن نیاز دارند. از طرف دیگر تیم خیلی خوبی داریم و حس مفید بودن به شما می­دهد. امیدواریم از نظر درآمدی همینطور که تا الان مسیر خوبی را پیش رفته است، ادامه پیدا کند و من آینده خوبی را برای این قضیه می­بینم.

شاید بیشترین تجربه من، بحث کار با افراد بوده است. اینکه بتوانید افراد را جذب کنید و آنها را نگه دارید و بتوانید با هم کار کنید.این کار خیلی چالشی است و تجربه خوبی در این کار به‌دست آوردم.