fa-IR

مصاحبه با استارت‌آپ بیمه‌بازار، قدرت انتخاب بهترین بیمه

۴۴.۳MB مصاحبه با محمدصادق منتظری، موسس استارت‌آپ بیمه‌بازار

بیمه بازار اولین فروشگاه اینترنتی بیمه در ایران است و امکان مقایسه نرخ بیمه شخص ثالث و بدنه شرکت‌های مختلف بیمه، دریافت مشاوره از متخصصان بیمه‌ای و خرید آنلاین بیمه را فراهم می‌کند. با ثبت سفارش اینترنتی، بیمه‌بازار بیمه را در سریع‌ترین زمان ممکن صادر کرده و رایگان ارسال می‌کند. بیمه‌بازار نماینده شرکت‌های بیمه ایران، آسیا، البرز، دانا، پارسیان، پاسارگاد، کارآفرین، نوین، ما و رازی است.

https://bimebazar.ir 

https://t.me/bimebazar_ir 

https://www.instagram.com/bimebazar.ir 

 

ایده اولیه بیمه بازار چگونه شکل گرفت؟
ما در ابتدای شروع این استارت‌آپ سه نفر بودیم که پیش از این در زمینه‌های IT و مالی فعالیت‌هایی داشتیم. در حوزه مالی در زمینه‌های سرمایه‌گذاری و بیمه فعالیت‌هایی کرده بودیم و به این نتیجه رسیدیم که در ایران صنعت بیمه و IT رابطه خوبی با یکدیگر ندارند و فقط فناوری اطلاعات به خود شرکت‌های بیمه خدماتی را در پس زمینه ارایه می‌کند؛ هیچ شرکتی در حوزه فناوری اطلاعات تا آن زمان خدمتی در حوزه خرید یا مشاوره را به مشتریان نهایی ارایه نکرده بود. از طرف دیگر با بررسی‌هایی که روی کشورهای خارجی انجام دادیم فرصت‌هایی که در این حوزه بود را شناسایی کردیم و فاصله بین فروشنده و خریدار بیمه این فرصت را در اختیار ما قرار داد که بتوانیم خدمت مشاوره‌ای را از طریق سایت به مخاطبان ارایه کنیم.

در این سایت برای ما تفاوتی ندارد که مشتریان از چه شرکتی خریداری کنند و ما اطلاعات همه شرکت‌های بیمه و مقایسه بین آن‌ها را در خدمت خریداران قرار می‌دادیم اما در شیوه سنتی نمایندگان بیمه ویژگی‌های بیمه خودشان را مطرح می‌کنند ولی مقایسه‌ای نسبت به سایر بیمه‌ها ارایه نمی‌کنند.

فرآیند تحقیقاتی بیمه بازار چه مدت طول کشید؟
تحقیقات بیمه بازار یک ماه زمان برد و تمام خرداد ماه ۹۵ را ما صرف فرآیند تحقیقاتی کردیم. پس از آن نیز فرآیند تیم‌سازی و مذاکره با شرکت‌های بیمه انجام شد به طوری که در شهریور ماه سایت بیمه بازار آماده سرویس‌رسانی شد.

حرکت خلاقانه بیمه بازار چیست که کاربران را ترغیب می‌کند از آن استفاده کنند؟
همان ارزش پیشنهای ما یعنی مقایسه و بررسی بیمه‌های مختلف در واقع حرکت خلاقانه ما برای جذب مخاطبان بود چرا که پیش از این چنین سرویسی وجود نداشت. علاوه‌بر این برنامه‌های مارکتینگی نیز برای جذب کاربر طراحی کرده‌ایم که کاربران را برای استفاده از این سرویس ترغیب می‌کند. مثلا بازاریابان بیمه‌ای می‌توانند با فروش هر بیمه، کمیسیونی از شرکت بیمه‌گذار دریافت کند؛ برای این منظور مثلا یک جوان ۱۸ ساله که در اقوام او افرادی تمایل به خرید بیمه دارند، اگر این سیستم را به دیگران معرفی کند و آن‌ها از کد او برای خرید استفاده کنند، به ازای هر خرید مبلغی در حسابش شارژ می‌شود که اگر این مبلغ از یک حدی بیشتر شود، قابلیت برداشت را خواهد داشت. این ویژگی می‌تواند به نوعی شغلی را برای این گروه از افراد ایجاد کند. این کار نیز هیچ محدودیت سنی یا شغلی نداشته و همه افراد می‌توانند از این راه کسب درآمد کنند.

نسخه اولیه بیمه بازار دچار چه تغییراتی شده است و این بازخوردها را چگونه از کاربران دریافت می‌کردید؟
ما چند نوع بازخورد از کاربران دریافت می‌کردیم. در ابتدا سایت ما شامل یک صفحه می‌شد که اطلاعاتی از جمله روند خرید را نمایش می‌داد و در پایین صفحه کاربران می‌توانستند نرخ بیمه را دریافت کنند. با بررسی‌های تیم فنی مشخص شد که کاربران تمایلی به استفاده از این بخش نشان نمی‌دادند و در نتیجه این بخش یا به طور کلی UX سایت را بر این اساس تغییر دادیم که این تغییرات همچنان هم ادامه دارد.

بخش دیگری از تغییرات مربوط به محصولاتی بود که ما قصد فروش آن‌ها را داشتیم. ما در ابتدا تصمیم داشتیم در ۱۶ رشته بیمه، بیمه‌های ثالث و عمر را ارایه کنیم. با عرضه بیمه ثالث متوجه شدیم که فروش آنلاین این شکل از بیمه چه دشواری‌هایی دارد در نتیجه با این بازخورد تصمیم گرفتیم به بیمه عمر را موقتا کنسل کنیم و بیمه بدنه که جنس مشتریان مشابهی با بیمه ثالث داشت را عرضه کنیم. پس از مدتی وقتی تصمیم به عرضه بیمه عمر کردیم، متوجه شدیم بیمه آتش‌سوزی جذابیت بیشتری دارد و در نتیجه پیش از عرضه بیمه عمر، بیمه آتش‌سوزی را ارایه کردیم.

ما در همه بخش‌ها بر اساس بازخوردها پیش می‌رویم و سعی کرده‌ایم واقعا بر اساس استارت‌آپ ناب (Lean Startup) پیش برویم و بر این اساس موقعیت فعلی ما در مقایسه با این که در ابتدا ده نوع بیمه را عرضه کنیم، خیلی بهتر است.

فرآیند تیم‌سازی بیمه بازار به چه شکلی انجام شد؟
هسته اولیه بیمه بازار شامل سه نفر می‌شد که با یکدیگر دوست بودیم و تصمیم به انجام این کار گرفتیم اما بقیه افراد را از طریق دوستان دانشگاه شریف و سایت‌های کاریابی جستجو کردیم. همچنین دوستان مشترک و کانال‌های تلگرامی راه‌های دیگری بود که از طریق آن تیم خود را تکمیل کردیم و اکنون تیم‌های مارکتینگ، محتوا و فنی را تشکیل داده‌ایم.

چه مدت برای این استارت‌آپ وقت صرف می‌کنی؟
من در تاریخ ۳۱ اردیبهشت از شغل قبلی خود انصراف دادم و از اول خرداد تا کنون به صورت تمام وقت مشغول بیمه بازار هستم.

تا کنون سرمایه مالی جذب کرده‌اید؟
در ابتدا ما سه نفر با هزینه شخصی خودمان این کسب‌وکار را راه‌اندازی کردیم و در ادامه در دو مرحله فرشته سرمایه‌گذار جذب کردیم. اما اکنون در حال مذاکره با شرکت‌های سرمایه‌گذاری مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران خطرپذیر هستیم که بتوانیم سرمایه جدید جذب کنیم.

مدل درآمدی بیمه بازار چگونه است؟
فروش هر بیمه‌نامه درصدی کمیسیون دارد و بر اساس نوع بیمه درصدی از حق فروش به شما تعلق می‌گیرد. مثلا اگر یک میلیون تومان بیمه بدنه بفروشید، حدود ۱۵۰ هزار تومان سهم نماینده فروش می‌شود، ما بخش خوبی از این درصد را بعنوان بازاریاب دریافت می‌کنیم.