fa-IR
گردشگری سنتی نیازمند تلفیق با نوآوری و کارآفرینی است

گردشگری سنتی نیازمند تلفیق با نوآوری و کارآفرینی است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: گردشگری برای این‌که بتواند به رشد سریع و نقش موثر خود در زمینه تولید درآمد و اشتغال ادامه دهد و به نیازهای متنوع بازار پاسخ مناسب دهد، نیازمند تلفیق با نوآوری و کارآفرینی است.
جلیل بالایی در نشست پیش‌استارت‌آپ‌ با رویکرد میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که در سالن اجتماعات هتل پارسیان کرمانشاه با حضور فعالین حوزه گردشگری، صنایع دستی و سرمایه‌گذاری استان برگزارشد، صنعت گردشگری را یکی از بزرگترین بخش‌های اقتصادی در جهان خواند و اظهارکرد: علاوه بر این گردشگری مهم‌ترین منبع درآمد، اشتغال و ثروت در بسیاری از کشورها است.
بالایی به پتانسیل‌های گردشگری استان کرمانشاه اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به پتانسیل‌هایی که در زمینه گردشگری در استان کرمانشاه وجود دارد، این استان می‌تواند یکی از مقاصدی باشد که در این حوزه حرف اول را می‌زند، اما واقعیت‌های آماری خلاف این موضوع را نشان می‌دهد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه افزود: یکی از انتقاداتی که به عملکرد حوزه گردشگری وارد است این موضوع است که به شکل سنتی پیش می‌رود، اما گردشگری برای این‌که بتواند به این رشد سریع و نقش موثر خود در زمینه تولید درآمد و اشتغال ادامه دهد و به نیازهای متنوع بازار پاسخ مناسب دهد، نیازمند تلفیق با نوآوری و کارآفرینی است. بالایی با بیان این‌که در سال‌های اخیر کارآفرینی در حوزه گردشگری اهمیت روزافزونی پیدا کرده و به نوعی نیروی محرک این صنعت بوده است، تاکید کرد: کارآفرینی برای تامین تقاضاها و نیازهای مشتریان گردشگری که بسیار در حال تغییر است امری حیاتی است و شاید این تنها راه آوردن محصولات نوآورانه به بازار است تا بتوانند دوام و بقای کسب‌و‌کارهای گردشگری را تامین کنند.  بالایی گردشگری سنتی را متشکل از بنگاه‌های کوچک و متوسط معرفی کرد و افزود: اکثریت تسهیلات و خدمات گردشگری از طریق این نوع کسب‌و‌کارها اداره و ارائه می‌شوند و همین امر مقدمه‌ای برای انواع نوآوری‌ها است.  مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه به نقش کارآفرینان در رونق صنعت گردشگری اشاره کرد و گفت: کارآفرینان از طریق کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط می توانند تاثیر زیادی در موفقیت هر صنعتی از جمله گردشگری داشته باشند، چرا که صنعت گردشگری به میزان زیادی بر تغییر سریع در رفتار مصرف کننده یا مشتری وابسته است.
 بالایی ادامه داد: واحدها باید قادر باشند تقاضاها و نیازهای متنوع مشتریان را از طریق ارائه خدمات مناسب برآورده سازند، بنابراین کارآفرینی «نیروی محرک و پیش برنده تغییر، نوآوری و اشتغال» است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: بر اساس تعاریف موجود رشد، پیشرفت و پویایی از آن واحدهایی است که فرصت‌های موجود را کشف و دریافت می‌کنند و یا فرصت‌های جدیدی را خلق می‌کنند و سپس سازمان و یا شرکتی را به منظور بهره‌برداری از این فرصت‌ها ایجاد می‌کنند.

 بالایی با بیان این‌که استارت‌آپ شبیه‌سازی همان فرایندی است که با تشکیل سازمان، ایده را از تولد تا فروش سازماندهی می‌کند، متذکرشد: امروزه، استارت‌آپ‌ها با شکل گرفتن یک تیم که دارای مهارت های مکمل با یکدیگر هستند، تشکیل می‌شوند و  دائما در حال گرفتن بازخورد از عملکرد و محصولات هستند، زیرا در دنیای کنونی موفقیت برای شرکت‌های نوپایی خواهد بود که به دنبال شناسایی نیاز مشتری هستند که این موضوع هم اولین اصل بازاریابی است.

 بالایی با اشاره به این‌که استارت‌آپ‌ویکند یک رویداد آموزشی- تجربی بین‌المللی است که طی ۳ روز متوالی برگزار می‌شود، ابراز کرد: در این برنامه شرکت‌کنندگان پرانگیزه‌ای شامل فعالان حوزه گردشگری، هتل‌داری و صنایع وابسته، برنامه نویسان، مدیران تجاری، بازاریاب‌ها و طراحان گرافیک گرد هم می‌آیند تا ایده‌هایشان را مطرح کنند، گروه تشکیل بدهند و هر گروه ایده‌ای را اجرا کند.

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در پایان یاد‌آورشد: با توجه به ویژگی خاص صنعت گردشگری که بیش از ۹۰ درصد مشاغل آن از سوی بنگاه‌های کوچک ایجاد می‌شود و نوآوری در آن حرف اول را می‌زند، استارت‌آپ‌ها می‌توانند عامل مهمی برای اتصال ایده‌ها با صاحبان مشاغل و سرمایه‌گذاران باشند.